222

İTÜ MeteoRüzgarı Takımı

Geleneksel enerji kaynaklarının zararlı etkileri ve yaşanan yakıt sıkıntılarından dolayı, insanoğlu yenilenebilir enerji kaynaklarından enerji elde etme yoluna gitmiştir. Böylece zaten yüzlerce yıldır farklı amaçlarla kullanılan rüzgar enerjisi, enerji kaynaklarından biri haline gelmiştir. Biz rüzgar enerjisi ve diğer yenilenebilir enerji kaynaklarının doğanın tekrar yaşanabilir hale gelmesinde oynayacağı rolün farkında olarak, hem kendi bilgi ve tecrübelerimizi artırmak, hem de okulumuzu uluslararası bir yarışmada temsil etmek için rüzgar enegisi ile çalışan bir araba yapmayı hedeflemekteyiz.

MİSYON:Her yıl Ağustos ayında yapılan rüzgar enerjisi ile çalışan araba yarışına, 2016 yılında katılmak, bu yarışmada daha önce yarışmış Türk takımlarının da tecrübelerinden yararlanarak bu yarışmada okulumuzu ve ülkemizi en iyi şekilde temsil etmek.

VİZYON:En bilimsel, en çevreci ve en yenilikçi yöntemleri kullanarak, en verimli çalışan arabayı en ucuza üretmek.


Deneyimliler


PARS Roket Grubu Roket Mühendisliği Yarışması’na ülkemizden “ Advanced (Gelişmiş) “ kategoride ilk kez katılım gösteren takım olmuştur. Ülkemiz için birçok konuda çalışmalar gösteren PARS Roket Grubu yarışmada bir ilk olacak şekilde farklı sistemler denemek amacıyla tek ana bilgisayardan kontrollü iki kademeli bir roketle yarışmaya katılmıştır. Aynı zamanda herhangi bir ateşleyici sistem kullanmadan yine ana bilgisayardan kontrollü mekanik bir kademe ayırma sistemi kullanmıştır. PARS Roket Grubu rahat bir şekilde hazırlıklarını tamamlayabilmek için yarışma tarihinden önce Amerika Birleşik Devletleri’ne gitmesine rağmen yaşadığı bagaj gecikmesi talihsizliği sebebiyle yarışmaya 1 gün kala tüm bagajlarını alabilmiştir. Yaşanılan bu stresli sürecin ardından roketin gövdesinin bir kısmının kırık iskeletinin ise yamuk olarak teslim edilmesi ayrı bir moral bozukluğuna sebep olmuştur. Montaj ve fırlatma öncesi son yer testleri için kalan çok kısa sürede takım ekstradan bu problemlerle de uğraşmak zorunda kalmıştır. Bu süreçte roket motorlarının da yarışmaya geç teslim edilmesi ekip üzerinde ayrı bir stres oluşturmuştur.  3 günlük geceli gündüzlü bir çalışma sonucu roketin montajını ve yer testlerini tamamlayan takım fırlatma öncesi güvenlik kontrolünden de başarıyla geçerek fırlatma hakkını almıştır. Yarışmanın ana kriteri 4.5 kg’lık bir faydalı yükü 7,6 km irtifaya taşımaktır.  Yarışmanın en kritik noktalarından biri bu faydalı yükün konumu ve sabitlenebilmesidir. Montaj süresince ekip için de en kritik noktalardan biri bu olmuştur. Faydalı yükün sabitlenebilmesi. Çünkü kalkış anında herhangi bir oynama roketin dengesini bozup rampadan çıkmamasını ya da çıktıktan sonra yan gitmesine sebebiyet verebilir.  Her ne kadar bu konu üzerinde montaj esnasında sağlam bir çalışma yapılmaya çalışıldıysa da kısıtlı vakit iş çokluğu sebebiyle istenilen özen tam gösterilememiştir. Bu konu atış öncesi tüm ekip için bir soru işareti olmuştur. Atış zamanı geldiği zaman roket çok başarılı bir şekilde rampadan çıkmış ancak sonrasında eğik gitmiştir. Ayrılma sistemi bu eğilme momentine dayanamayarak bulunduğu noktadan kopmuştur. Acil duruma geçtiğini anlayan ana bilgisayar paraşütleri açarak roketin olabildiğince sağlam bir şekilde yere inmesini sağlamıştır. Yarışma jürisi ile birlikte yapılan uçuş sonrası değerlendirmelerde hata analizleri yapılmış ve bu sonuçlara varılmıştır. Uçuş öncesi yapılan sunumlarda yarışma jürisinin dikkatini çeken bir diğer nokta ise yarışmaya herhangi bir fırlatma denemesi yapmadan gelen tek takımın PARS Roket Grubu olmasıydı. Brezilya ve Kanada gibi çeşitli ülkelerden katılım gösterilen yarışmada fırlatma denemesi yapamadan gelmenin büyük bir eksiklik olduğu ekip üyelerine belirtilmiştir.